Konsumentköplagen

am juristbyrås lilla avtalsskola

Avtalsskola? Ja, faktiskt. Du ingår avtal när du handlar. Så här i juletid kan det kanske bli aktuellt att genomföra en del byten av julklappar du inte vill ha eller av varor som gått sönder. Innan du ger dig ut för att byta, reklamera eller få pengar tillbaka kan det vara bra att fräscha upp sina kunskaper lite.

Kan du skillnaden mellan öppet köp, bytesrätt, garanti, ångerrätt och reklamation? Ett allra första grundläggande tips är att alltid spara kvittot. Det är ditt avtalsbevis. Varsågod, här får du en snabbgenomgång av dina rättigheter som konsument.

#1: Öppet Köp: Öppet köp är ingen rättighet. Det är butiken eller företaget själv som avgör om de vill erbjuda öppet köp eller inte. Med öppet köp menas att du får lämna tillbaka det du köpt och få pengarna tillbaka. Det brukar framgå av kvittot om butiken eller företaget erbjuder öppet köp.

#2: Bytesrätt: Affärer som inte erbjuder öppet köp kan i stället erbjuda bytesrätt. Inte heller detta är en lagstadgad rättighet utan det är affären som bestämmer om de vill erbjuda dig bytesrätt eller inte. Med bytesrätt avses att du får byta det du köpt mot något annat i affären som kostar lika mycket. Ibland får du ett tillgodokvitto. Det här ska inte blandas ihop med din rätt att reklamera som vi berättar om längre fram.

#3: Garanti: Med garanti menas att butiken lovar att laga varan om den går sönder inom en viss tid. Inte heller garanti är en lagstadgad rättighet och de kan se mycket olika ut. Om butiken erbjuder garanti ska du noga läsa igenom villkoren. Konsumentköplagen ger dig rätt till reklamation i 3 år oavsett hur länge garantin gäller.

För att garantin inte ska gälla ska butiken kunna visa att varan gått sönder efter att du fått varan eller att du inte har tagit hand om, eller använt den på rätt sätt, till exempel genom att du inte skött skötselråden eller bruksanvisningen. Inte heller detta ska blandas ihop med reklamation som vi snart kommer berätta om.

#4: Ångerrätt: Många tror att man alltid har rätt att ångra ett köp. Men så är det inte. Ångerrätt gäller endast vid köp på postorder, Internet eller av en telefon- eller hemförsäljare. Då har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.

Vill du ångra en vara du köpt i butik får du hoppas att de erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Så fråga om vad som gäller innan du handlar!

#5: Reklamation: Reglerna i konsumentköplagen får inte avtalas bort, till exempel genom garantier och annat. Du har alltid rätt att reklamera en vara i 3 år.

Om du köper något som går sönder eller inte kan använda till det den ska användas till (till exempel en telefon som du inte kan ringa med) kan du gå till butiken och göra en reklamation. Detta måste göras inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Sex månader från inköpsdatum ska butiken visa att felet inte fanns från början, därefter ska du visa att felet fanns från början.

Om du reklamerar en vara inom dessa tidsramar har du rätt att välja om du vill ha varan lagad eller att byta varan. Om butiken tycker att ditt val kostar för mycket kan butiken välja mellan att laga eller byta (t.ex. få en ny telefon eller få sin telefon lagad).

Vill du få varan lagad kan butiken laga den två gånger. Det får inte kosta dig något att få varan lagad. Därefter har du rätt att häva köpet.

#6: Häva köpet: Har butiken lagat varan två gånger och saken fortfarande inte fungerar som den ska, har du rätt att häva köpet. Då har du rätt att få alla pengar tillbaka och till och med ränta på pengarna. Du ska inte behöva ta emot ett tillgodokvitto.

Dessutom har du rätt till ersättning för kostnader som uppstått med anledning av att det var fel på varan, till exempel resor eller om du behövt köpa en dyrare vara någon annanstans efter att du hävt ditt köp. Du kan också begära skadestånd. Exempel på när skadestånd kan betalas är om du köpt en ljuslykta som bränt ditt köksbord eller ett par jeans som färgar av sig i soffan. Du kan då få ersättning för skadan.

Om butiken inte följer lagen kan du vända dig till din kommunala konsumentvägledare (kontakta din kommun) eller till allmänna reklamationsnämnden.  Tvister kan även prövas i allmän domstol.

#7:  Det finns dock ett område där inga konsumenträttsliga regler i världen hjälper:  Den mönstrade hemstickade tröjan, som gammelmoster stickat åt dig. Här har du inte något rättsligt skydd att söka. Den biten får du ordna själv med hjälp av ditt eget sunda förnuft.

 

KÄLLFÖRTECKNING

Konsumentköplag (1990:932) 

Läs gärna mer om dina rättigheter som konsument på konsumentverkets hemsida.

Detta blogginlägg bygger på am juristbyrås Facebookinlägg som publicerades mellan den 17 december 2012 och den 23 december 2012.

DN skriver också idag (25 december 2012) om hur du byter dina julklappar.

Skrivet av Alida Malm (69 inlägg)

Alida Malm driver am juristbyrå. Hon har magisterexamen i rätts- vetenskap om sammanlagt 315 hp och har flerårig yrkeserfarenhet av juridiskt arbete inom förvaltning och privata bolag.

Följ oss här

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar